Blog

Czy jazda na rezerwie negatywnie wpływa na samochód? Sprawdzamy!

Czy jazda na rezerwie negatywnie wpływa na samochód? Sprawdzamy!

Napewno spotkaliście się kiedyś z sytuacją, gdy jadąc samochodem, poziom paliwa był tak niski, że zapaliła się Wam ikonka na desce rozdzielczej, która sygnalizuje jechanie na rezerwie. Czy taka sytuacja w ogóle wpływa na nasz pojazd, albo może być niebezpieczna? Zaraz się przekonamy!

Jazda na rezerwie – jakie niesie konsekwencje?

Zapalenie się kontrolki paliwa to dla wielu kierowców sygnał, że mają jeszcze kilkadziesiąt kilometrów do przejechania. O ile jest to prawdą, o tyle jazda na rezerwie nie jest bezpieczna dla samochodu i może prowadzić do poważnych usterek. Zrozumienie ryzyka związanego z poruszaniem się na minimalnej ilości paliwa może uchronić Twój pojazd przed kosztownymi naprawami. Sprawdź, dlaczego warto tankować na czas i co grozi samochodowi, gdy tego nie robisz.

Minimalny bezpieczny poziom paliwa

Choć samochody różnią się pod względem pojemności baku, warto utrzymywać paliwo na poziomie co najmniej 1/4 zbiornika. Dobrze jest, aby paliwo nie spadało poniżej połowy jego pojemności. Dzięki temu, unikniemy problemów z korozją zbiornika, która wynika z pojawiania się pary wodnej. O tym za chwilę.

Co dzieje się, gdy jeździsz na rezerwie?

Jazda na rezerwie nie kończy się jedynie na obawach przed zatrzymaniem auta na środku drogi. Zbyt mała ilość paliwa wpływa na kilka istotnych elementów pojazdu, które mogą ulec szybszemu zużyciu lub uszkodzeniu.

1. Korozja baku paliwa

Tak jak wspomnieliśmy powyżej, gdy poziom paliwa jest niski, powietrze w zbiorniku wypełnia pustą przestrzeń, co prowadzi do skraplania się pary wodnej. Woda w baku przyczynia się do korozji, a rdza może trafić do paliwa i dostać się do układu paliwowego, co grozi jego uszkodzeniem.

2. Zapchany filtr paliwa

Resztki paliwa mogą zawierać drobinki rdzy, które z czasem zanieczyszczają filtr. Zapchany filtr nie tylko ogranicza przepływ paliwa, ale również zwiększa ryzyko awarii układu wtryskowego. Nie jest to może najdroższy element w samochodzie, ale nie warto marnować nawet najmniejszej ilości pieniędzy.

3. Problemy z pompą paliwową

Pompa paliwowa smaruje się dzięki paliwu. Gdy poziom paliwa jest niski, pompa może zasysać powietrze zamiast paliwa, co prowadzi do jej zatarcia. Taki brak smarowania znacząco skraca żywotność tego komponentu, co może skończyć się – w przeciwieństwie do filtra- bardzo kosztowną naprawą.

Ile kilometrów przejedziesz na rezerwie?

Dystans, jaki możesz pokonać na rezerwie, zależy od modelu samochodu, ale także od rodzaju paliwa. Samochody z silnikiem Diesla mogą przejechać nawet do 100 km na rezerwie, podczas gdy auta na benzynę – zwykle między 50 a 70 km. Warto jednak pamiętać, że styl jazdy i warunki drogowe mają duży wpływ na rzeczywisty zasięg.

Jak dojechać do najbliższej stacji?

Gdy zauważysz, że kontrolka paliwa się zapaliła, w pierwszej kolejności ustal, gdzie znajduje się najbliższa stacja benzynowa. Planuj trasę, uwzględniając dystans, jaki Twój pojazd może pokonać na resztkach paliwa, i dostosuj styl jazdy do zasad ecodrivingu. Utrzymuj stałą prędkość, zmieniaj biegi w odpowiednim momencie i kontroluj obroty silnika. Ważne, żeby nie przyspieszać gwałtownie i nie przekraczać (oczywiście w miarę możliwości) 1500 obrotów silnika.

Czy warto mieć paliwo zapasowe?

Dzisiaj ilość stacji paliwowych jest na tyle duża i powszechna, że wożenie dodatkowego kanistra z benzyną nie powinno być konieczne. Oczywiście są miejsca, w których nie znajdziemy możliwości zatankowania naszego samochodu i w takim wypadku dodatkowe paliwo może być niezbędne. Pytanie tylko, czy i jak często w takich miejscach bywamy?

Podsumowanie

Każdemu może zdarzyć się niedopatrzenie, przez co możemy zobaczyć świecącą się ikonkę rezerwy. Gdy jesteśmy w dłuższej trasie, taka sytuacja może wystąpić częściej, niż w przypadku jazdy po mieście. Pamiętajmy, że jak już znajdziemy się w takiej sytuacji, to nie musimy panikować, ani wpadać w nadmierny stres. Prawie napewno dojedziemy do najbliżej stacji. Ważne jest, żeby na rezerwie nie jeździć za długo. W takim przypadku możemy liczyć się